در این مقاله قصد داریم ابتدا به معرفی سئو و مفاهیم مرتبط به آن بپردازیم و پس از آن شرکتی که سئو سایت در سنندج انجام می دهد را به شما معرفی کنیم.

سئو سایت

سئو (به انگلیسی: SEO) عبارتند از مجموعه کارهایی که در داخل و یا خارج از یک سایت و یا صفحه اینترنتی انجام می پذیرد تا در نهایت سایت برای موتور های جستجو بهینه باشد و به این امید که در نتایج برتر جستجو نمایان شود.

شاید تا پیش از این فکر می کردید که تمامی رتبه بندی ها به صورت اتفاقی است و هر سایتی که طراحی می کنید به صورت خودکار در صفحه اول جای می گیرد. باید گفت که چنین نیست! مثلا اگر امروز سایتی در حوزه «فروش لوازم استوک» با محصولات فراوان و به صورت کامل طراحی کنید، نباید انتظار داشته باشید که فورا سایت شما در نتایج جستجوی کلماتی مانند «خرید لوازم استوک» یا «خرید لپ تاپ استوک» در نتایج برتر جستجو نمایان شود.

در اینجاست که SEO یا همان Search Engine Optimization معنا پیدا می کند. اگر بخواهید در موتور های جستجو جایگاهی برای خود در میان رقبا پیدا کنید لازم است از سئو استفاده کنید. سئو به شما کمک می کند تا در نتایج جستجوی موتورهای جستجو نتایج بهتری بگیرید و بیشتر در معرض دید و تعامل با مشتریان جدید و بازار هدف قرار بگیرید.

فرض کنید که می خواهید یک فروشگاه خوب برای خرید لوازم گربه در سنندج پیدا کنید. در صورتی که هیچ یک از دوستان و آشنایان شما اطلاعی در این باره نداشته باشند، چه می کنید؟ این روزها پاسخ این امر راحت است. احتمالا سایت گوگل را باز می کنید و در بخش جستجوی آن عبارت «خرید لوازم گربه در سنندج» را جستجو می کنید.

چند نفر از ما پس از جستجو در گوگل به غیر از صفحه اول، مابقی صفحات را چک می کند؟ حتی درصد کمتری از افراد تمامی لینک های موجود در صفحه اول را چک می کند و مابقی تنها چند لینک اول را بررسی می کند. اما آیا با وجود افزایش روز افزون تعداد وب سایت هایی که در اینترنت فعالیت می کنند، جای گرفتن در لینک های ابتدایی صفحه اول گوگل آسان است؟ در جواب باید گفت خیر! همانند وبسایت شما تعداد زیادی از سایت ها به صورت روزانه در حال رقابت برای رسیدن به جایگاهی بهتر در گوگل و دیگر مرورگرها هستند که خود سئو وب سایت را به امری زمانبر و حساس تبدیل می کند.

سئو یا سئو گوگل

سئو به معنای بهینه سازی سایت برای موتور های جستجو است. حال این موتور جستجو می تواند بینگ، یاهو، گوگل و … باشد.

پرطرفدار ترین موتور جستجو حال حاضر دنیا موتور جستجوی گوگل است. دلایل زیادی سبب برتری موتور جستجوی شرکت گوگل در مقابل مابقی رقبا شده است اما می توان گفت که مهم ترین و اساسی ترین وجه تمایز میان گوگل و مابقی موتورهای جستجو، عملکرد فوق العاده ی آن در پاسخگویی به نیاز و سوالات مردم است. در واقع هدف گوگل هم در تمامی این سالها مبارزه با اسپم، نمایش مرتبط ترین نتایج و خلق تجربه لذت بخش برای کاربران بوده است که توانسته است تا حد زیادی به آن تحقق بخشد.

امروزه کمتر کسی در جستجو های خود از مرورگری غیر از گوگل استفاده می کند. پس به یاد داشته باشید که در این مقاله هنگامی که در مورد «سئو» صحبت می کنیم، منظورمان همان «سئو گوگل» است. چون اگر سایت شما برای کلمه کلیدی خاصی در گوگل نتیجه ی خوبی بگیرد، مطمئن باشید که در مابقی مرورگر ها نیز نتیجه خوبی خواهد گرفت.

نحوه عملکرد مرورگر گوگل

به نظر شما عملکرد مرورگر گوگل به صورت دقیق به چه صورت است؟ در پاسخ باید گفت که مرورگر گوگل از الگوریتم های متعدد و بسیار پیچیده ای برای اینکار استفاده می کند. بدیهی است که نحوه عملکرد دقیق گوگل برای ما مشخص نیست و جزء اسرار گوگل است. چراکه افشای چنین اطلاعاتی از سمت گوگل هدف اصلی اش را زیر سوال می برد.

تصور کنید الگوریتم های گوگل به صورت کامل برای ما مشخص است آن زمان دیگر در جایگاه های ابتدایی گوگل سایت هایی که واقعا به سوالات و نیاز مردم پاسخ می دهند جای نمی گیرند و به جای آن سایت هایی در این ردیف قرار می گیرند که با دور زدن الگوریتم های گوگل چنین جایگاهی برای خود کسب کرده اند و صرفا محتوای باارزشی ندارند.

حال ممکن است این سوال برایتان پیش آید که اگر عملکرد دقیق گوگل برایمان مشخص نیست پس سئو را بر پایه چه اصول و قوانینی گذاشته اند؟ درست است که این الگوریتم ها به صورت دقیق برای ما مشخص نیستند اما افراد و موسسه هایی با تحقیقات و آزمایش های فراوان و هزینه بر تا حدودی به نحوه عملکرد این مرورگر جستجوی قدرتمند پی برده اند به عنوان مثال  همانطور که در ابتدای مقاله هم به آن اشاره کردیم، نمی توان انتظار داشت که یک سایت بلافاصله پس از اتمام طراحی در نتایج جستجوی عبارت خاصی ظاهر شود. دلیل این امر وجود الگوریتمی به نام سندباکس گوگل (SandBox Google) است. با وجود شمار روز افزون تعداد سایت ها، این الگوریتم سایت شما را در ماه های ابتدایی در سندباکس خود قرار می دهد تا از ادامه فعالیت و کیفیت محتوای سایت شما مطمئن شود.

وقتی عبارتی را در گوگل جستجو می کنیم، چه اتفاقی می افتد؟

شاید برای شما جالب باشد بدانید هنگامی که یک عبارت را در گوگل جستجو می کنید چه اتفاقی می افتد؟ چطور میشود که برخی از سایت ها با موضوع مرتبط در صفحه اول نتایج جای می گیرند و برخی دیگر در صفحات آخر. و برخی هم اصلا در بین نتایج جستجو قرار نمی گیرند.

مرحله ی اول این فرایند مربوط به خزنده ها یا همان Crawler ها هستند. خزنده های گوگل همواره در حال خزش در میان وب سایت ها و صفحات در اینترنت هستند. هنگامی که خزنده های گوگل وارد یک صفحه ی اینترنتی می شوند، شروع به خزش و بررسی تمامی بخش های آن صفحه می کنند. علاوه بر بررسی مواردی مانند مطالب و تصاویر، این خزنده ها تمامی لینک های موجود در صفحه را نیز خزش می کنند. تفاوتی ندارد این یک لینک داخلی در منو بالایی سایت شما باشد یا لینک سایت شما به صفحه ای از سایت دیگر، هربار که این خزنده ها به یکی از این لینک ها برخورد می کنند، وارد صفحه می شوند و تمامی لینک های آن را نیز بررسی می کنند. این فرایند آنقدر تکرار میشود تا دیگر لینکی وجود نداشته باشد که خزنده های گوگل آن را خزش نکرده اند.

به این ترتیب اطلاعاتی که گوگل از هر صفحه ی اینترنتی نیاز دارد، توسط این خزنده ها دریافت و در پایگاه داده آن ذخیره می شود. در نهایت گوگل با توجه به اطلاعات دریافتی، و با به کارگیری الگوریتم های خود که پیش از این درباره آن صحبت کردیم، سایت مورد نظر را در نتایج جستجوی خود رتبه بندی می کند.

الگوریتم های گوگل به قدری قدرتمند هستند که در شرایط مساوی میان چند صفحه اینترنتی، کوچک ترین جزییات رتبه سایت را مشخص می کند.

تبلیغات کلیکی گوگل

سئو زمانبر و هزینه بردار است. اما اگر کسب و کاری بخواهد در مدت زمان کمتری و برای بازه زمانی خاصی در نتایج جستجوی گوگل در لینک های نخستین قرار گیرد، چاره چیست؟ تبلیغات کلیکی گوگل یا CPC (cost-per-click) و یا PPC (pay-per click)، این امکان را برای شما فراهم ساخته است. تنها کافیست به سرویس گوگل ادوردز مراجعه کرده و کلمه کلیدی موردنظر خود را انتخاب کنید، در این مرحله گوگل با توجه به پارامترهایی از جمله ترافیک کلمه کلیدی (تعداد جستجوی کلمه کلیدی) هزینه ای را برای شما درنظر میگیرد. به این ترتیب که گوگل به ازای هر کلیک کاربر، مبلغی از شما دریافت می کند.

تعرفه خدمات سئو سایت

می توان گفت تعرقه خدمات سئو سایت به صورت کلی به «سختی کلمه کلیدی» بستگی دارد.

سختی کلمه کلیدی

میزان سختی کلمه کلیدی به پارامترهایی مانند میزان ترافیک کلمه کلیدی در یک بازه زمانی مشخص، عملکرد رقبا در آن کلمه کلیدی و … بستگی دارد. بررسی تمامی این موارد برای یک کلمه کلیدی خاص، نیازمند انجام بررسی های متعدد و تجربه است.

تعداد کلمات کلیدی:

بر این اساس هرچه تعداد کلمات یک کلمه کلیدی کمتر باشد، رتبه گرفتن در آن کلمه کلیدی سخت تر است. به عنوان مثال کسب رتبه در کلمه کلیدی مانند «نقاشی» بسیار سخت تر از رتبه گرفتن در کلمه ای مانند «خرید لوازم نقاشی» است.

هدفمند بودن کلمه کلیدی:

هر کسب و کاری میتواند هدف خاصی از سئو داشته باشد. به عنوان مثال هدف از سئو یک فروشگاه اینترنتی تازه تاسیس با یک شرکت متفاوت است. هدف اولی شاید در ابتدا تنها افزایش فروش باشد و اما هدف کسب و کار دوم می تواند برند سازی و افزایش آگاهی از برند باشد. طبیعتا با توجه به هدف کسب و کار کلمات کلیدی انتخابی برای سئو می تواند متفاوت باشد. علاوه بر آن باید کلماتی را انتخاب کرد که مخاطب هایی را به سایت شما هدایت کند، که واقعا به دنبال پیدا کردن سایت شما هستند.

توجه داشته باشید که هدفمندی کلمه کلیدی هیچ ارتباطی با تعداد کلمات آن ندارد. حتی ممکن است کلمه کلیدی هایی با تعداد کلمات بیشتر بسیار هدفمند تر از کلمات کلیدی با تعداد کلمات کمتر باشند. به عنوان مثال تصور کنید شما فروشگاه اینترنتی فروش لپ تاپ دارید و هدفتان افزایش فروش است. حال کاربری که واقعا به دنبال پیدا کردن سایت شما و خرید از شما باشد، کلماتی مانند «خرید لپ تاپ در سنندج» را در گوگل جستجو خواهد کرد. در این حالت کاربر واقعا به دنبال خرید لپ تاپ است و تنها به دنبال فروشگاهی مناسب جهت خرید است. در این حالت سئو کلماتی مانند «لپ تاپ» آنچنان هدفمند نخواهد بود چراکه ممکن است کاربری که چنین کلمه ای را جستجو می کند، قصد خرید نداشته باشد و تنها به دنبال اطلاعاتی درباره لپ تاپ باشد.

اینکه چه کلمه ای انتخاب کنید تا با هدف شما از سئو و مشخصات جامعه هدف شما سازگار باشد، توسط کارشناسان رایان پیشرو به شما پیشنهاد می شود.

عملکرد رقبا در عبارت کلیدی مشخص:

طبیعی است که هرچه میزان ترافیک یک کلمه کلیدی بیشتر باشد، رقابت در آن هم سخت تر است چراکه همانطور که فکر سئو برای آن کلمه کلیدی خاص به ذهن شما رسیده، رقبای شما نیز بی کار ننشسته و تمام تلاش خود را در جهت کسب رتبه خوب در آن کلمه کلیدی خواهند کرد. هرچه رقابت بیشتر باشد این بار جزییات کوچک تری برای رتبه دهی در نظر گرفته می شود و کار کارشناس سئو سخت تر است.

سئو سایت در سنندج

سایت ها، شرکت ها و اشخاص زیادی در سنندج خدمات سئو انجام می دهند. تنها کافیست عبارت «سئو سایت در سنندج» را در گوگل جستجو کنید تا با تعداد بسیار زیادی از ارائه دهندگان خدمات سئو روبه‌رو شوید. تشخیص گزینه مناسب برعهده شماست. تیم رایان پیشرو بیش از یک دهه است که در زمینه طراحی سایت، سئو، طراحی اپلیکیشن، دیجیتال مارکتینگ فعالیت دارد. خرسندیم که در طی این سالها افتخار همکاری با شرکت برق canelectric کانادا، مجموعه گادپینگ و بسیاری دیگر از کسب و کارهای کوچک و بزرگ را داشته ایم.

به عنوان مثال یکی از نمونه کارهای سئو شرکت رایان پیشرو مربوط به سایت «گادپینگ» است. سایت گادپینگ ارائه دهنده سرویس های کاهش پینگ بازی های آنلاین، تبدیل اینترانت به اینترنت و … است. سئو توانسته است در برندینگ و افزایش فروش این کسب و کار از همان روز اول تا به امروز نقش بسیار مهمی را ایفا کند. البته ارائه خدمات با کیفیت و پشتیبانی حرفه ای گادپینگ هم در محبوبیت کنونی آن بی تاثیر نبوده است.

یکی از عبارات کلیدی که برای این وبسایت سئو شده، عبارت «کاهش پینگ» است. همانطور که مشاهده می کنید سایت گادپینگ در این عبارت کلیدی در رتبه اول گوگل قرار دارد.

وبسایت گادپینگ در نتایج جستجوی کلمه «کاهش پینگ» در جایگاه اول قرار دارد.

چرا نباید سئو سایت را به هر کسی سپرد؟

سایت ها، شرکت ها و اشخاص زیادی در سنندج خدمات سئو انجام می دهند. طبیعتا مانند هر انتخاب دیگری، انتخاب فرد یا شرکت معتبر و باتجربه اهمیت زیادی دارد. توجه داشته باشید که سئو از حساسیت زیادی برخوردار است. یعنی ممکن است با یک اشتباه کوچک که میتواند ناشی از کم تجربگی و دانش کم فرد باشد، اعتماد گوگل به سایت شما از بین رفته و جریمه شوید.

حتما در این انتخاب باید به تجربه و نمونه کارها توجه کنید. بررسی کنید که توانایی افراد برای کاری که از آنها می خواهید کافی است؟ این مورد را می توان به سادگی از نمونه کارها و تاریخ آن تشخیص داد. نمونه کارها را بررسی کنید و بررسی کنید که آیا توانایی های فرد برای کاری که از آنها می خواهید کافی است یا خیر.

انتخاب کلمه کلیدی

این موضوعی است که ممکن است بسیاری از افراد اهمیت آن را نادیده بگیرند و تصور کنند که اهمیت چندانی ندارد. در حالی که اگر انتخاب کلمه کلیدی استراتژی درست و مناسب نداشته باشد در نهایت اثر بخش نخواهد بود.

بگذارید این مورد را با یک مثال برای شما بازگو کنیم. کلمه انگلیسی seo که ما آن را «سِئو» میخوانیم در خارج از کشور به این شکل تلفظ نمی شود. افراد در خارج از ایران آن را «اس ای او» میخوانند. حال تصور کنید که شخص بدون توجه به اینکه عموم مردم این کلمه را در سنندج به چه شکلی تلفظ می کنند به جای «سئو وب سایت در سنندج» بر روی سئوی کلمه کلیدی «اس ای او سایت در سنندج» کار کند. حتی اگر سایت در چنین کلمه ای جایگاه خوبی کسب کند، چون این کلمه ترافیک و جستجوی چندانی ندارد در نهایت بی فایده خواهد بود.

سئو را در مدت زمان کمتری به من پیشنهاد کرده اند؟

این سوالیست که برخی از مشتریان از ما میپرسند. آنها می گویند که شخص دیگری سئو را در مدت زمان کمتر به من وعده داده است. اما با توجه به هدف نهایی موتور جستجوی گوگل آیا واقعا چنین موردی امکان پذیر است؟ سایت گوگل همواره به دنبال محتوای ارزشمند برای پاسخگویی به نیاز کاربران خود است. و عملکرد سایت و تعامل آن را با کاربران خود بررسی می کند. که این امر را با زیر نظر گرفتن سایت انجام می دهد. با این اوصاف آیا طبیعی است که وبسایتی در مدت زمان کوتاهی به جایگاه خوبی برسد؟ طبیعتا خیر. در این مواقع درباره آن شخص دو احتمال وجود دارد:

– این شخص از روش ها و متد های غیر مجاز برای رتبه دهی استفاده می کند. این روش ها که با نام «سئو کلاه سیاه» یا Black Hat SEO شناخته می شود، اگر بلافاصله سبب آسیب رساندن به وبسایت و جایگاه شما در گوگل نشود قطعا در دراز مدت به سایت شما آسیب خواهند رساند چراکه فرد در واقع سعی کرده است با متدهای غیر قابل قبول، الگوریتم های گوگل را دور بزند. اگر الگوریتم گوگل اکنون متوجه کلک و حقه فرد نشود با بروزرسانی این الگوریتم ها در آینده، به سایت آسیب خواهد رساند.

– اگر فرد به شما قول استفاده از سئوی کلاه سفید را در مدت زمان کوتاه بدهد، به صداقت وی شک کنید! این امر غیر ممکن است. در هیچ جای دنیا چنین اتفاقی جز محالات است.

آیا سئو تنها تا رسیدن به جایگاه مورد نظر در نتایج جستجوی گوگل ادامه دارد؟

در پاسخ باید گفت خیر. ممکن است بسیاری از افراد فکر کنند که بعد از رسیدن به جایگاه موردنظر در گوگل ماموریت تمام شده است و باید سایت را رها کرد. اما چنین نیست. درست است که بعد از کسب رتبه خوب، سایت تا مدتی در همان جایگاه باقی می ماند. در واقع در چنین مواقعی سایت در مقایسه با دیگر سایت ها در زمان خود از لحاظ سئو برتری داشته است! ولی رقبای شما بیکار ننشسته و آنها هم به صورت مداوم مشغول هستند. علاوه بر آن یکی دیگر از پارامترهایی که گوگل در هنگام رتبه بندی به آن توجه میکند، زمان انتشار و تاریخ آخرین بروزرسانی است. پس بعد از کسب رتبه هم باید گاهی سایت را بررسی کرد تا در صورت مشاهده کوچکترین تغییری، کارهای لازم صورت گیرد.

چطور میتوانم برای سئو اقدام کنم؟

جهت اقدام برای خدمات سئو پیش از هر چیزی باید وب سایت داشته باشید. در صورتی هم که وب سایت ندارید نگران نباشید! شرکت رایان پیشرو خدمات طراحی وب سایت نیز ارائه میدهد. شما میتوانید برای هریک از خدمات طراحی وب سایت یا سئو علاوه بر مراجعه غیر حضوری، به صورت حضوری به شرکت رایان پیشرو واقع در سنندج، خیابان آبیدر، بالاتر از میدان کوهنورد، برج اداری هیوالرد، طبقه نهم مراجعه فرمایید.

دیدگاه شما

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.