معمولا در ایران شرکت های هاستینگی که واقعا بدردبخور باشند کم هستن!

تجربه چندین ساله وبمستری ما نشان می دهد که یک هاست خوب (مخصوصا در ایران) را به سختی می توان پیدا کرد، هاستی که در کنار قیمت مناسب، کیفیت و آپتایم بالایی داشته باشد و در مواقع ضروری پشتیبانی سریع آن به یاریتان بیاید.

فرض کنید یک سایت پربازدید دانلود موزیک دارید و ساعت ۲ شب هاست با مشکل روبرو می شود! خیلی حس بدیست که محبور باشید تا ساعت ۸ صبح صبر کنید تا پشتیبانی گرامی شرکت هاستینگ از خواب بیدار شود و مشکل سایت شما را در دست بررسی قرار دهد! در ظاهر قضیه، سایت شما تنها ۶ ساعت با مشکل روبرو بوده اما در همین مدت زمان کوتاه کلی از بازدیدکنندگان ثابت شما برای دانلود آهنگ مورد نظر خودشون به سایت های رقیب مراجعه کرده و احتمالا تصمیم گرفتند که از این به بعد به سایت شما سر هم نزنند!

این تجربه بدی که برای بازدیدکنندگان شما رخ می دهد باعث لطمه مستقیم به آمار و رتبه سایت شما هم خواهد شد. مخصوصا اگر این اتفاق مختص یک روز نباشد و سایت (هاست) شما در طول ماه چندین بار با اختلال روبرو شود!

البته این موضوع بیشتر برای وبسایت هایی با بازدید بالا صدق می کند، اگر شما در ابتدای آغاز فعالیت کسب و کار اینترنتی و تاسیس سایت مورد نظر خود هستید نگران این قضیه نباشید.

خب … ما اینجاییم تا با در اختیار گذاشتن تجربیات چندین ساله خودمون به شما کمک کنیم تا یک هاست خوب و متناسب با نیازهای خودتون تهیه کنید.

برای اینکه یک هاست خوب انتخاب کنید اول باید به چند سوال زیر جواب بدید:

  • – سایت شما چقدر بازدید دارد؟
  • – چه استفاده ای از هاست دارید؟
  • – چقدر منابع نیاز دارید؟
  • – چقدر بودجه دارید؟
  • – رقبای شما در چه سطحی هستند؟

سایت شما چقدر بازدید دارد؟

اگر سایت شما یک سایت با تعداد بازدید بالا می باشد بهتر است قید هاست هایی با قیمت ارزان را بزنید! چراکه این دسته از هاست ها منابع کمی در اختیارتان قرار می دهند و جوابگوی یک سایت پربازدید نیستند. اکثر شرکت های ارائه دهنده خدمات هاستینگ سرویسی تحت عنوان “هاست پربازدید” یا “هاست پرمصرف” ارائه می کنند، می توانید از این پلن استفاده کنید، توصیه ما خریداری هاست بصورت ماهانه است تا اگر خدای نکرده هاست خریداری شده کیفیت قابل قبولی نداشت بتوانید آن را سر ماه به شرکت دیگری انتقال دهید و متحمل ضرر نسبتا زیادی نشوید.

اما اگر سایت شما بازدید بالایی ندارد می توانید از هاست های ارزان تر تحت عنوان “هاست اقتصادی“، “هاست ارزان” یا “هاست معمولی” استفاده کنید.

چه استفاده ای از هاست دارید؟

هاست را برای راه اندازی یک وبسایت لازم دارید؟ یا برای راه اندازی اسکریپت های خودکار و یا حتی مدیریت یک ربات تلگرام؟

اگر قصد راه اندازی یک ربات تلگرام بر روی هاست خود را دارید طبیعتا باید یک هاست از خارج کشور تهیه کنید، چراکه متاسفانه به دلیل محدودیت های فعلی امکان برقراری ارتباط از یک سرور داخل کشور با API تلگرام امکان پذیر نمی باشد.

اما اگر قصد راه اندازی یک سایت را دارید می توانید از هاست داخل کشور هم استفاده کنید و مشکلی از این بابت وجود ندارد.

چه مقدار منابع نیاز دارید؟

یک سایت وردپرسی با موضوع اخبار را با تعداد زیادی مطلب و عکس و … رو در کنار یک سایت ساده تک صفحه ای معرفی مطب دکتر در نظر بگیرید. مصرف منابع این دو سایت یکسان هست؟ قطعا خیر. سایت اول به دلیل نیاز به اجرا کردن عملیات های متنوع در لحظه به منابع بیشتری نسبت به سایت دوم نیاز داره. منابع در اینجا منظور میزان Ram اختصاصی، میزان CPU اختصاصی و میزان فضای تخصیص یافته به هاست شماست،

بودجه شما چقدر است؟

شاید باور نکنید اما هاست رایگان هم می توانید تهیه کنید! اما هرچقدر هم که بودجه کمی دارید توصیه می کنیم از هاست های رایگان استفاده نکنید. با مبلغ بسیار ناچیز ماهانه ۵۰۰۰ تومان (و حتی کمتر!) هم می شود یک هاست خیلی معمولی تهیه کرد، پس دنبال هاست هایی که تحت عنوان هاست رایگان عرضه می شوند نروید. اگر استارت وبسایت خود را تازه زده اید لزومی ندارد یک هاست گران قیمت تهیه کنید، از هاست های ارزان شروع کنید. اما اگر قبلا وبسایت داشتید و حالا به هر دلیلی قصد انتقال هاست خود به شرکت دیگری را دارید باید وسواس بیشتری به خرج دهید.

رقبای شما در چه سطحی هستند؟

شاید در نگاه اول این سوال براتون عجیب به نظر بیاد که رقبای ما چه ارتباطی به انتخاب هاست ما داره! از اونجایی که سرعت لود سایت یکی از عوامل تاثیر گذار روی رتبه و سئو سایت هست و سرعت سایت هم تقریبا وابسته به خود هاست هست پس مهمه! اگر رقبای شما رقبای قوی ای باشند باید دنبال خرید یک هاست قوی و با منابع بالا باشید تا سرعت لود سایتتون در کمترین حد خودش باشه تا اگر سرعت لود سایت شما از رقباتون بهتر نبود بدتر هم نباشه! اما اگر در حوزه فعالیت شما فعلا رقبای سرسختی وجود ندارد می توانید بیخیال این مورد شوید و از هاست های ارزان تر استفاده کنید.

« خب تا اینجا به این مسئله پرداختیم که یک هاست خوب رو متناسب با نیاز خودمون انتخاب کنیم. الان ممکنه قصد داشته باشید بدونید که بین هاست هایی که خریدشون براتون در اولویت هست کدوم بهتره و کیفیت بهتری داره؟ سوال خیلی خوبیه! پس همچنان با ما باشید 🙂 »

هاست از ایران تهیه کنیم یا از خارج کشور؟

سوالی که برای خیلی از وبمسترها پیش میاد اینه که هاست رو از ایران تهیه کنیم یا از خارج کشور؟

برخی بر این باورند که وضعیت اینترنت و کیفیت شبکه خارج کشور (مثلا اروپا) بهتر از ایران است و هاست خارج از کشور کیفیت بیشتری نسبت به هاست داخل کشور دارد. بله خب طبیعتا دیتاسنترهای معتبر و مطرح جهان همگی مستقر در اروپا و آمریکا هستند اما اینطور نیست که هاست ایرانی بی کیفیت باشد. اتفاقا اگر بازدیدکنندگان شما اکثرا ایرانی هستند بهتر است از هاست ایرانی استفاده کنید چون وبسایت شما با سرعت بیشتری برایشان لود خواهد شد.

پس اگر روی هاست خودتون ربات تلگرام ندارید، اگر بازدیدکننده هاتون اکثرا ایرانی هستند، اگر با Social Media و به اشتراک گذاری مطالب در شبکه های اجتماعی زیاد سر و کار ندارید و اگر سایتتون غیرقانونی هم نیست (:D) توصیه می کنیم از هاست ایرانی استفاده کنید.

اشاره به چند نکته زیر هم خالی از لطف نیست:

– شرکت های هاستینگ ایرانی نیز هاست از خارج کشور ارائه می کنند پس نگران این نباشید که یک هاست خارج از کشور را از کجا بخرید.

– تقریبا تمام شرکت ها اطلاعات سایت شما را بصورت رایگان از هاست قبلی به هاست جدید انتقال خواهند داد (اگر قبلا سایت داشتید و قصد انتقال اطلاعات به هاست دیگری را دارید)

– اگر هاست خارج کشور تهیه کردید بهتر است هاستی را انتخاب کنید که از کشورهای اروپایی باشد. چراکه وضعیت روتینگ ایران به اروپا از سایر مسیرها نسبتا بهتر است.

هاست ویندوزی باشد بهتر است یا لینوکسی؟

در بیشتر مواقع وقتی کدنویسی سایت بر پایه Asp.Net باشد از هاست ویندوزی استفاده می شود که البته تعداد این دسته از وبسایت ها نیز بسیار کمتر است و در اقلیت هستند. پس اگر وبسایت شما از این قضیه مستثنی می باشد (اکثر CMS های رایگان معروف مانند وردپرس، جوملا و … تحت Asp.Net نبوده و بر پایه PHP کدنویسی شده اند) بهتر است یک هاست لینوکسی استفاده کنید. دلایل قانع کننده برای این انتخاب زیاد است پس در اینجا برای اینکه حجم مقاله افزایش نیابد از اشاره به آنها خودداری می کنیم.

تفاوت بین سی پنل (Cpanel) و دایرکت ادمین (ِDirectadmin) چیست؟

این دو در واقع کنترل پنل هاست شما می باشند. یعنی محیطی گرافیکی که واسطه میان شما و سرور است و کار را برای مدیریت هاست و اطلاعات موجود راحت تر می کند. سی پنل نسبتا از محبوبیت بالاتری برخوردار می باشد، کار با آن کمی ساده تر و محیط آن گرافیکی تر است. در مقابل دایرکت ادمین محیطی نسبتا ساده تر دارد و شاید در ابتدا کمی از کار کردن با آن خسته شوید. البته این مورد کاملا بستگی به سلیقه و تجربه شما هم دارد. از آنجایی که عملکرد کلی آنها یکسان است، پس چندان نسبت به این موضوع حساسیت نشان ندهید.

آشنایی با برخی از مفاهیم و اصطلاحات:

فضای میزبابی (Disk Usage / Storage) :

عبارت است از کل فضایی که در دسترس شما قرار گرفته است تا محتویات وبسایت خود را بر روی آن قرار دهید. برای مثال بر روی یک هاست ۵۰۰ مگابایتی می توان حداکثر ۱۰۰ آهنگ ۵ مگابایتی آپلود کرد. در فضای میزبانی چند نوع هارد داریم. هارد های قدیمی HDD با سرعت نسبتا پایین، هارد های جدیدتر SSD با سرعت قابل قبول و هارد های نسل جدید با تکنولوژی NVMe با سرعت بالاتر نسبت به هر دو هارد قبلی.

ادان دامین (Addon Domain) :

یعنی تعداد وبسایتی (یا درست تر بگوییم تعداد دامنه هایی) که می توانید بر روی یک هاست یکسان راه اندازی کنید بطوری که امکان متفاوت بودن محتویات دو سایت وجود داشته باشد.

پارک دامین (Park Domain) :

یعنی تعداد وبسایتی (یا درست تر بگوییم تعداد دامنه هایی) که می توانید بر روی یک هاست یکسان راه اندازی کنید بطوری که امکان متفاوت بودن محتویات دو سایت وجود نداشته باشد.

ساب دامین (Sub Domain) :

ساب دامنه تحت عنوان زیر دامنه نیز از آن یاد می شود. در test.site.com در واقع test یک زیر دامنه از site.com می باشد. زیردامنه ها می توانند محتویات کاملا متفاوتی نسبت به محتویات صفحه اصلی وبسایت داشته باشند.

امیدواریم این مقاله براتون مفید واقع شده باشه.

منبع : رایان پیشرو

دیدگاه شما

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.